Pages

Tuesday, September 16, 2014

Kekasih Idaman Hati 3

                                            

BAB 3

          Masih terlayar diruang matanya, detik-detik cemas yang di hadapinya. Menggigil seluruh badannya. Lelaki itu sedang ditangani oleh doktor dalam bilik kecemasan. Zara sejak tadi menunggu di luar, tak senang duduk. Lama sangat. Sekejab duduk sekejab berdiri.

          "Kenapa lama sangat pulak ni? Lama gila. Dah tiga jam, tak keluar-keluar lagi," gumam Zara sendiri. Selang sepuluh minit kemudian, seorang doktor keluar. Zara menghampirinya.

          "Macam mana dengan dia, doktor? Ok ke? Teruk ke? Ada patah-patah kat mana?" bertubi-tubi dia bertanya.

          "Janganlah puan risau. Keadaan suami encik dah stabil. Dia Cuma mengalami cedera ringan di bahagian kepala dan tangan kanannya. Kami akan memindahkan suami puan ke wad biasa," terang doktor.

          'Suami? Bila masa pulak mamat tu jadi suami aku? Jumpa pun tak pernah?' bisik hatinya. Tapi dia iyakan je.

          "Alhamdulillah. Nasib baik takde apa-apa. Terima kasih doktor," ucap Zara.

----------------------------------------

          Zara merenung wajah Tengku Naufal yang sedang terbaring. Lelaki itu itu masih belum sedar kerana pengaruh ubat. Dia baru mengetahui nama lelaki itu semasa hendak mendaftar nama Tengku Naufal. Tak sangka betul, lelaki itu berpangkat tengku.

          'Matilah aku kalau mamat ni saman aku. Tak pun dia nanti masukkan aku dalam penjara. Huhuhu... aku tak nak masuk penjara.' Pelbagai kemungkinan bermain di fikiran Zara.

          "Tapi... mamat ni, kacak juga. Kalau Syikin ada kat sini mesti dia suka." Zara teringat kawannya di kampung dulu. Kawannya itu memang pantang melihat lelaki yang ada rupa sikit. Mula puji melambung.

          Perut Zara terasa lapar pulak. Dari tadi perutnya sudah berkeroncong tapi disebabkan rasa cemas, dia terlupa. Jam dinding dilihat sekilas. 'Patutlah lapar gila. Dah pukul empat rupanya. Baik aku pergi cari makanan dulu.'

          Zara keluar dari bilik rawatan Tengku Naufal untuk membeli makanan. Dia pergi ke kantin hospital. Terbeliak matanya melihat harga makanan di situ. "Mahalnya makanan kat sini. Mee goreng sepinggan pun harga enam ringgit," katanya perlahan.

          Last-last Zara hanya membeli roti dan air mineral. Nak jimat duitlah katakan. Duit dalam dompetnya pun tinggal tiga puluh satu ringgit je. Jadi, tak boleh boros dan memilih sangat.

----------------------------------------

          Bau ubat yang agak kuat terasa jelas di rongga hidungnya. Pandangan matanya kabur dengan kepalanya yang terasa berdenyut-denyut. Lama-kelamaan Tengku Naufal dapat melihat sekelilingnya dengan lebih jelas. Dia kini sedang terbaring di atas katil di sebuah bilik yang berwarna putih.

          "Hospital? Apa yang jadi kat aku ni?" gumam Tengku Naufal perlahan.

          Tengku Naufal cuba mengingati apa yang telah berlaku kepadanya. Perkara terakhir yang dia ingat adalah dia berasa kesakitan yang teramat sangat di bahagian kepalanya. Dapat dirasakan pada waktu itu, cairan hangat mengalir keluar dari kepalanya akibat terhantuk pada stering kereta.

          'Shit! Tak guna punya perempuan! Tak pasal-pasal aku masuk hospital,' hatinya mula menyumpah-nyumpah apabila teringat yang dia kemalangan kerana cuba mengelak daripada melanggar seorang perempuan. Itu belum lagi kerana kegagalan Tengku Naufal menemui pelabur yang akan berurusan dengan syarikatnya.

          "Melayanglah projek berjuta-juta tu..... Penatnya je aku bersusah-payah."

          Tiba-tiba pintu bilik rawatannya dibuka dari luar. Seorang gadis yang memakai baju kurung yang agak lusuh masuk. Tengku Naufal menatap tajam gadis itu.

          'Siapa pulak perempuan ni? Serabai betul baju yang dia pakai? Setakat baju macam tu, layak jadi kain lap je kat rumah aku,' kutuk Tengku Naufal. Tak berselera betul dia melihat penampilan Zara itu. Selekeh betul!

          'Apa hal mamat ni? Pandang-panjang aku macam tu lak. Aku cucuk mata tu karang,' bisik hatinya. Gerun Zara melihat pandangan mata Tengku Naufal yang seolah-olah ingin menelannya hidup-hidup.

          "Kau ni siapa?!" soal Tengku Naufal kasar.

          "Mmm... ahhh..."

          "Boleh tak kau cakap cepat sikit?! Terhegeh-hegeh... Kau ni siapa sebenarnya?!" jerkah lelaki itu.

          Pucat habis wajah Zara tika ini. Terasa lemah lututnya. Seumur hidupnya tidak pernah lagi dia dijerkah sebegitu. Arwah ibunya pun tak pernah menengkingnya. Tengku Naufal ni lebih-lebih pulak. Sombong gila!

          "Sebenarnya... sebenarnya sayalah yang menyebabkan encik ada kat sini sekarang," ujar Zara perlahan dan takut-takut. Dia menunduk habis kepalanya. Tak sanggup dia melihat wajah Tengku Naufal yang menyingah melihatnya.

          "Apa??!!! Kau rupanya! Berani betul kau tunjuk muka kau lagi kat depan aku."

          "Saya minta maaf... Saya betul-betul tak sengaja," ucap Zara. Air matanya mulai mengalir keluar. Dia betul-betul rasa bersalah. Zara tahu itu semua memang salahnya. Cuai sangat. Dari dulu lagi sikapnya ini memang tak pernah berubah.

          Zara harap hati Tengku Naufal luluh. Berlembut dengannya dan tidak akan mengambil tindakan undang-undang ke atasnya. Tak nak dia melingkup dalam penjara.      

2 comments: